Unusual Links Statement Canada

All The Days I Was Asleep

 Homa Bazrafshan’s work covers multiple aspects including either private or public. As a matter of fact it is the artists who may enrich and transcend each aspect to new expressive levels through her process of selection. She re-assembles the commonplace into innovative unconventional settings and thus leads the viewer into her own world of imagination. Human figures as well as other images in Bazrafshan’s work show extensive illustrative characteristics which in part with the expressive transfigurations intensifies the imaginary atmosphere of the works.

You might palely feel déjà vu in her works and that is because the work simultaneously seems imaginary and real-world as well. This suspending in-between world of reality and imagination, with its white colored layering shows the contradictory state of similarity to the traditional Persian painting, and simultaneously its denial; the first represented by the focus on imagination and delicacy of the work, and the latter shown by surrealistic expressiveness.

Hence you could name Bazrafshan amongst the artists who take the way of personal feelings and emotions to create their magical reality; a magical world inside abundant with femininity and outside allover showing the scornful scrutiny of a naughty young girl. This world is totally new to Iran’s contemporary art and besides shows this worldwide unique spirit of the artist and her work.

University Professor and Researcher
Behnam Kamrani

                                                  همه آن روزها که خوابم برد

در نقاشی های هما بذر افشان از جنبه های مختلف شخصی تا عمومی استفاده شده است .این جنبه ها با گزینش هنرمند به یک عنصر بیانگر تازه ارتقاع می یابد. او با هم جواری اجزا و عناصری از زندگی روزمره و قرار دادنشان در جایی نامتعارف و نیز تغییر ابعاد آنها ما را با دنیایی خیالی روبرو می کند.انسان های نقاشی های او نیز حالتی تصویر سازانه دارند و به واسطه تغییر شکل هایی بیانگرانه این فضای خیالی را تشدید می کنند.برای ما این تصاویر در عین خیالی بودن ملموس هم هست به این خاطر که انگار تمام یا قسمت هایی از آن را به یاد می آوریم.این جهان بینابینی میان خیال و واقعیت با اتمسفری انتزاعی که بیشتر با لایه بندی هایی از رنگ سفید نشان داده می شود هم مشابه نقاشی های سنتی ایرانی است( به خاطر حالت خیال انگیز و مینیاتوری ) و هم متضاد آن ( به دلیل حالت های اکسپرسیو واتمسفر سورئالیستی ).میتوان بذر افشان را در زمره نقاشانی به شمار آورد که با کلید عاطفه و احساسات شخصی خویش جهانی جادویی از واقیت را می آقریند که مرموز و خیالی و در باطن زنانه است و شیطنت های کودکانه و طنز نیز در آن دیده می شود.این فضا در نقاشی معاصر ایران تازه است و نیز خصلتی جهان شمول نیز دارد.

                                                                                                                         بهنام کامرانی