Phantasia Statement

There are times that the ” Self ” is deconstruct and all the establishments of the world lose sense.

Facts and fantasies interwoven together, fabricating the time-space context of reality, all refer to a single point of certainty; The one establishing point. The one point of being and end; The self. The deconstruction movement is the moment of fracture of this contexture.

All the relativities are destructed at the deconstruction and all standards to distinguish between fantasy and reality begin to demolish. No dissection between the lived and unlived and the willed and unwilled

Everything just endures its presence; marshes before the eyes and leaves no choice but to sit and passively watch.

There is no “Self” left and the only and the certainty point reduces to the belief that these fractured segments of lived and un lived are gathered around along with the distracted “Self” the world of co-existence of the reality and fantasy the world of phantasia.

The narratives of Homa Bazrafshan are such tight interwoven that it seems impossible to tell the lived and un-lived apart. One could find from her most personal instances to most universal archetypes expressed in her personal unique style. The expression is mostly sincere and personal as it has always been; yet outmost familiar as if it comprises fragments of the lived experience of the audience.

The lived and un-lived experiences of the world of fantasies; The world of phantasia.

University professor and art researcher
Foad Najmedin

وقت‌هایی می‌شود که مفهوم 《خود》 دستخوش فروپاشی شود و همه تثبیت‌یافته‌های جهان را به‌هم بریزد. واقعیت‌ها و خیال‌ها، پاره‌های تصویری و روایی که درهم می‌تابند و بافتار زمانی-مکانی واقعیت‌ را می‌سازند، همه به یک نقطه یقینی ارجاع دارند

یک نقطه ثبات‌بخش. یک نقطه واحد آغاز و پایان؛ که همان 《خود》 است. لحظات فروپاشی، لحظه‌های تکه‌پاره شدن این ترکیب درهم‌تافته است

پس از فروپاشی همه ربط و نسبت‌ها از هم وامی‌رود و معیاری برای تفکیک خیال و واقعیت، زیسته و نازیسته و خواسته و ناخواسته باقی نمی‌ماند. همه چیز فقط هست و پیش چشمان قدم میزند و راهی جز سیر و تماشا باقی نمی‌ماند

نوروایت‌ها خود را بر ذهن تحمیل می‌کنند و گریزی از پذیرش و دیدار آن‌ها نیست. دیگر خودی وجود ندارد و تنها نقطه یقینی آن است که می‌دانی در این تکه‌پاره‌های زیسته و نازیسته به همراه 《خودِ》 از هم پاشیده در یک جا گرد هم آمده‌اند

 جهان همزیستی خیال و واقعیت؛ جهان فنطاسیا

روایت‌های هما بذرافشان چنان درهم تافته‌اند که به دشواری بتوان زیسته و نازیسته‌هایش را از هم تفکیک کرد. از شخصی‌ترین لحظه‌های زیسته‌اش گرفته تا کهن‌الگوهای آشنا که به قلم نمکینش به غایت شخصی شده‌اند. بیان چون همیشه بیان درونی و اختصاصی هنرمند است و در عین حال چنان آشناست که انگار بخشی از تجربه زیسته ما را در خود جا داده است. تجربه‌های زیسته و نازیسته جهان خیال؛ جهان فنطاسیا

استاد دانشگاه و پزوهشگر هنر
فواد نجم الدین